Evertshuis oranje uitgelicht i.v.m. actie tegen geweld tegen vrouwen

25-11-2019 Bodegraven - Burgemeester Christiaan van der Kamp opende afgelopen maandagavond de campagne Orange the World bij het Evertshuis in Bodegraven. Het Evertshuis is tot en met 10 december oranje uitgelicht. In Alphen aan de Rijn is de de iconische zendmast oranje uitgelicht en in Gouda het Stadhys, de Goudse Lichtfabriek, de toren van de St. Jan, Cultuurhuis Garenspinnerijen en Cinema Gouda.

Meer dan 130 deelnemende gemeenten
Orange the World is de campagne van de Verenigde Naties tegen geweld tegen
vrouwen. In Nederland werkt UN Women Nederland nauw samen met Zonta Nederland en de Unie van Soroptimistclubs in Nederland, Suriname en Curaçao om de campagne te coördineren. Annette Knol uit Reeuwijk-Dorp is lid van soroptiimistenclub in Alphen aan den Rijn en is de initiatiefneemster van de campagne in Bodegraven. In het programma Carrousel dat woensdag om 19.00 uur op Radio Bodegraven wordt uitgezonden, vertelt Annette over de campagne in Bodegraven-Reeuwijk.

Geschiedenis
25 november is de datum waarop in 1960 de Mirabal zusters, drie zussen die streden voor vrouwenrechten in de Dominicaanse Republiek, vermoord werden op last van het regime van dictator Rafael Tujillo. Sinds 1981 wordt er aandacht besteed aan het probleem van geweld tegen vrouwen op 25 november, en in het jaar 2000 werd deze datum door de Verenigde Naties officieel aangemerkt als de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. Inmiddels is de dag uitgegroeid tot 16 dagen van actie in meer dan 100 landen, waarbij sinds ongeveer 2014 het oranje uitlichten van een gebouw of object een vast onderdeel is. In de afgelopen jaren zijn iconische gebouwen en plekken zoals de Brandenburger Tor, de Sfinx, de Niagara Falls, Times Square en talloze parlementen, fonteinen, paleizen, bruggen en standbeelden oranje uitgelicht.

Waarom Oranje
Oranje is gekozen voor de internationale campagne omdat het de kleur van een zonsopgang is; het staat in de Orange the World campagne voor de dagenraad in een wereld zonder geweld tegen vrouwen. De campagne wordt dan ook positief ingestoken; we geloven dat het mogelijk moet zijn om die toekomst werkelijkheid te maken en met de kleur oranje vieren we dat moment. In Nederland heeft de kleur oranje uiteraard ook een andere betekenis, maar dat geldt voor de meeste andere landen niet. De kleur is gekozen voor een wereldwijde campagne in meer dan 100 landen.